North Sea Art

Verschenen in Vogue, juli 2014

Het North Sea Jazz Festival is meer dan alleen muziek. Kunstbeurs Rotterdam Contemporary toont en verkoopt er drie dagen lang originele kunst – uiteraard met live jazz op de achtergrond.

Het bleek vorig jaar een groot succes: de eerste RAW Art Fair tijdens North Sea Jazz. Dus maakt de organisatie van het festival deze editie nog meer ruimte vrij voor de crème de la crème van de hedendaagse kunst, gerepresenteerd door de top van de Nederlandse galeries. Rotterdam Contemporary – de nieuwe naam van RAW – bouwt ook deze keer een groot pop-up museum op waar bezoekers met fijne jazzy tunes op de achtergrond de sexy foto’s van Carli Hermès en de kolossale couture van Iris van Herpen van dichtbij kunnen bewonderen. En de fashion illustrations en olieverfschilderijtjes van Martine Brand, wiens boeken bij Giorgio Armani in de winkel liggen.

Brand: ‘Ik hoor het de stylist van mijn boeken, Mary Fellowes (o.a. Vogue UK en Vogue Turkije, red.), nog zeggen: Why don’t you draw a simple illustration of just the amazing hat of Giorgio Armani? Wouldn’t that be a great idea? Armani heeft sindsdien altijd heel lief achter mijn illustraties gestaan. Mede dankzij hem ben ik in contact gekomen met conceptual art curator Jean Christophe Amman die mij heeft aangemoedigd om weer klassieke olieverfschilderijen te maken. Hiermee sta ik op North Sea Jazz, maar ook op Art Cologne, in het Louvre en het Grand Palais. Superblij!’ Maar we zien ook intiemer werk van Brand, zoals Love Birds, een illustratie van twee verliefde vrouwen. Ze liet zich hiervoor inspireren door haar tweelingzus die aankondigde met de prachtige, sensuele Braziliaanse Rose te gaan trouwen, tegen de wil van haar familie.

Een andere veelbelovend kunstenaar die zich voor zijn nieuwe werk liet inspireren door vrouwelijk schoon is Paul van den Hout. Van een heleboel blokjes hout creëerde hij driedimensionale pixelbeelden van bekende vrouwen met een dubieuze politieke achtergrond, zoals Mata Hari, en maakte ze hiermee onherkenbaar. Van den Hout: ‘Censuur, oftewel het weglaten van beeld, is een nieuwe vorm van abstracte kunst. Moderne media censureren met pixelbeelden die dingen die we niet willen zien, of niet mogen zien. Ik heb dat uitgebeeld in de vorm van ouderwets vakmanschap. Daar houd ik van, ook in muziek.’

Rotterdam Contemporary at North Sea Jazz, 11 t/m 13 juli 2014 in Ahoy Rotterdam, northseajazz.com, rotterdamcontemporary.com

 

Speciaal voor Vogue selecteerden kunstenaars Martine Brand en Paul van den Hout hun favoriete acts tijdens North Sea Jazz.

Van den Hout: ‘Ik kijk het meest uit naar Pharoah Sanders en de soulband Booker T. & the M.G.’s. Hun grootste hit is Green Onions. Hier heb ik een van mijn websites naar vernoemd, waarop de Sitars – een Indiaas snaarinstrument – staan die ik gemaakt heb, een sideproject van mij.

Brand:‘Quincy Jones! Ik heb samen met zijn dochter Kidada Jones het boekje Cherry Blossom Jones gemaakt waardoor ik weer andere mooie contacten heb opgedaan. Hij heeft een hart voor fashion, kunst en kunstenaars. Ik heb veel aan hem te danken.’