Nanine Linning – Zweven in Haute Couture

photo by Kalle Kuikkaniemie

Verschenen in Vogue, mei 2014

Choreografe Nanine Linning tovert met kunstdisciplines in haar nieuwe voorstelling ZERO. Zo zweven haar dansers boven het podium in kostuums van Iris van Herpen. ‘Ik wil de grenzen van de dans verleggen.’

Drie kwartier bungelde ze ondersteboven met haar enkels aan een touw. Net zo lang liet ze zich opsluiten in een aquarium vol water. Nanine Linning (36) gaat tot het uiterste. ‘Als ik dit van mijn dansers vraag, wil ik zeker weten dat het kan. En weten hoe het voelt.’ Het resultaat: grootse en meeslepende voorstellingen die alle zintuigen van de toeschouwer prikkelen – op het ongelofelijke af.

Linning brak door in 2000, toen ze als huischoreograaf voor het gerenommeerde Scapino Ballet aan de slag ging. Vijf jaar later richtte ze haar eigen dansgezelschap op. Nu werkt ze – met haar dansers, assistenten en pianist – in een studio van honderd vierkante meter in het Duitse Theater Heidelberg, waar ze samen met acteurs, operazangers, orkesten en de kostuum- en decorateliers van het theater grensoverschrijdende producties maakt.

Kolossale concepten

‘In Duitsland kan ik doen wat ik wil. Het culturele klimaat is er beter dan in Nederland. De budgetten zijn hoger en er is meer respect voor de kunst.’ Respect voor Linning is er duidelijk ook, want haar voorstellingen zijn razendsnel uitverkocht. En ZERO, dat dit voorjaar naar Nederland komt, werd genomineerd voor Der Faust, de belangrijkste theater- en dansprijs van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Om een voorstelling te maken, trekt Linning zeker een jaar uit. Ze schetst, schrijft, leest en onderzoekt net zo lang tot het plaatje klopt. In de laatste fase komen de dansers in het spel, met wie ze haar kolossale concepten verwezenlijkt. Maar pas als het publiek van zijn stoel geblazen wordt, heeft ze haar doel bereikt. Daarom zoekt Linning steeds naar nieuwe vormen om haar verhaal te vertellen. ‘Er worden veel mooie dingen gemaakt. Maar de verschillende kunstdisciplines zijn nog steeds eilandjes op zich. Ik bouw bruggen door dans met video, muziek, mode en fotografie te verbinden.’

Jurken van zes kilo

In de voorstelling ZERO laat Linning haar dansers de vergankelijkheid van de wereld uitbeelden. De zwaartekracht tartend, zwevend boven het podium, in jurken van zes kilo en onheilspellende maskers ontworpen door Iris van Herpen, met wie Linning vaker samenwerkt. ‘Ik volg Iris al sinds haar afstuderen. Ik heb haar een briefje geschreven, waarop ze mij in haar atelier uitnodigde. Er was meteen een klik. In haar werk zit zoveel beweging; een logisch stap om daar niet alleen modellen in te laten lopen, maar ook dansers in te laten bewegen.’

Mode kan Linning sowieso niet theatraal genoeg zijn; op feestjes verschijnt ze zelf net zo lief in een sculpturale jurk van Van Herpen. ‘Ik ben gek op extravagante kleding. Mijn favoriete jas is van Alexander McQueen en ik heb prachtige sleehakken van Martin Margiela. Ik heb een tik voor schoenen. En voor accessoires: hoe groter hoe beter.’ Maar op het werk draagt ze comfortabeler kleding. Zoals vandaag, een zwart-wit geruite blouse van Malene Birger. Want: ‘Ik moet op ieder moment van de dag mijn been in mijn nek kunnen leggen.’

Linning prijst zichzelf gelukkig met haar Dance Company in Heidelberg, maar ziet zichzelf niet voor altijd op één plek. Het liefst reist ze straks van wereldstad naar wereldstad, met een eigen kunstenaarsgezelschap dat niet alleen danst, maar ook speelfilms en videogames maakt, een schoenenlijn lanceert en tentoonstellingen organiseert. ‘Ik ben met mijn voorstellingen gebonden aan het theater. Maar ik denk graag groter dan dat; ik blijf grenzen verleggen. Er zijn nog zoveel ideeën!’

ZERO van Dance Company Nanine Linning / Theater Heidelberg reist van 20 april t/m 13 mei 2014 door ons land, naninelinning.nl