Zakelijk twitteren: de do’s en don’ts

Verschenen in het Parool, 5 januari 2010

Twitteren is een onzinnige bezigheid voor mensen die niets beter te doen hebben. Daar lijkt het tenminste wel op als je een willekeurig twitterprofiel opent. Maar als je als ondernemer verstandig omgaat met dit sociale medium, dan kun je er een hoop geld mee verdienen.

Net als twitterexpert Jojanneke van den Bosch (34) van Eos Communicatie en twittergoeroe Anna-Maria Giannattasio (41) van evenementenbureau Puur Amsterdam. Zij hadden afgelopen jaar zo’n tien procent van hun jaaromzet te danken aan het heen en weer sturen van tweets en DM’tjes.

Veel twitteren kan je namelijk een hogere status in Google opleveren, wat weer tot meer bezoekers van je website leidt. En dat gewoonweg door een aantal keer per dag te tweeten wat je op dat moment aan het doen bent. Zelfs al is dat alleen maar koffie drinken of bedenken wat je die avond gaat eten. En wat door niet-twitteraars soms wordt vergeten, is dat het niet ophoudt bij de tweets die iedereen kan lezen. Dat is slechts het topje van de ijsberg: het meeste contact vindt plaats via de direct messages die men onderling verstuurt.

Maar waarom lukt het de een wel en de ander niet om geld te verdienen met dit sociale medium? Helaas bestaat er geen gouden formule. Wel zijn er een paar dingen die je absoluut moet doen en een aantal die je beter kunt laten. Tien do’s en don’ts:

 

Do’s

Visitekaartje spelen
Of het nu om je eigen bedrijf gaat of een groot bedrijf waarvoor je werkt, het devies is: gedraag je alleen zoals je wil dat mensen jouw bedrijf zien. Geef dus nooit op collega’s of concurrenten af en zeur liever ook niet te veel als het een keer niet meezit. Giannattasio: “Behalve als zeuren je werk is, zoals bij Bert Brussen. Hij mag zo negatief doen als hij wil.”

Laten weten wat je wil
Heb je een nieuw idee of een koerswijziging in gedachten, dan moet je dat niet voor jezelf houden. Je volgers zijn je potentiële opdrachtgevers. Daarbij is het om toe te geven als je een misser gemaakt hebt. Van den Bosch: ‘Eerlijk blijven is het credo, anders kom je ongeloofwaardig over.’

Over je zieke kat tweeten
Het uitgangspunt van twitter is delen. Dat kun je zakelijk goed benutten; zelfs informatie over een broodje kaas of over je zieke kat. Van den Bosch: “dat soort berichten kan vertrouwen geven, omdat het je bedrijf een gezicht geeft.”

Volgers vleien
Het is goed om mensen te betrekken bij het ontwikkelen van je concepten. Twee mensen weten altijd meer dan één, dus je product kan er daadwerkelijk beter van worden. Van den Bosch: “En mensen voelen zich gevleid als je hun mening vraagt waardoor ze ook weer aan jou zullen denken als zij hulp nodig hebben.”

Nee zeggen tegen vervelende volgers
Het is leuk om veel volgers te hebben. Maar als je twitter voor zakelijke doeleinden gebruikt, mag je best selectief zijn en mensen die je vervelend vindt, blokkeren. Giannattasio: “Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Als je volgers niets voor je kunnen betekenen, zegt het aantal dus ook niets.”

 

Don’ts

Zin maken
Als je geen behoefte voelt om een aantal keer per dag berichten achter te laten over je doen en laten, dan is twitter gewoon niets voor jou. Giannattasio: “Je moet een tikkeltje ADHD zijn en het moet bij je passen. Als je zin moet maken, dan kun je er beter mee stoppen.”

Schreeuwen
Giannattasio: “Nu nog drie dagen twitterkorting op onze likeurproeverij met aansluitend sloepentocht! Zo ben je geen mens, maar een bedrijfsuitjesboer. Die schreeuwerige, Amerikaanse manier van marketen werkt in Nederland niet.” Advertenties zijn dus uit den boze. Een viral maken en die aan een paar mensen sturen, dat kan weer wel.

Zakelijk en privé scheiden
Als je voor jezelf werkt, kun je het beste alles op één account zetten. Privé-ervaringen geven je bedrijf persoonlijk tintje. Van den Bosch: “In sommige gevallen is het wel handig om twee accounts te hebben, als je zoals ik bijvoorbeeld ook blogt over schaatsen. Daar zitten mijn zakelijke contacten niet per se op te wachten.”

De boel belazeren
Blijf jezelf. Als je de boel loopt te neppen, val je uiteindelijk toch door de mand. Dat komt omdat het zo’n persoonlijk medium is. Iedereen ziet en leest alles, dus liegen is meestal niet lang vol te houden. Giannattasio: ‘Ook is het belangrijk om als je een idee van iemand overneemt, dit altijd te retweeten zodat de oorspronkelijke auteur zichtbaar is. Anders pleeg je plagiaat en dat kan je bedrijf de kop kosten.”

‘Bedankt voor uw bericht’
In e-mails vinden we het normaal, maar automatische antwoorden kun je op twitter beter achterwege laten. Van den Bosch: “Automatische direct messages zijn heel storend; het haalt het hele persoonlijke karakter weg en dat is nu juist precies wat de kracht van sociale media is.’